MILEEN JANSSENS

PSYCHOLOOG / PSYCHOTHERAPEUT TE GENT

Contactgegevens

Privépraktijk Psychotherapie (kinderen, jongeren, volwassenen)
Aannemersstraat 169
9040 Gent (Sint-Amandsberg)

Tel: 09/228.90.85
E-mail: mileen.janssens@telenet.be


Werkdomein

- gesprekstherapie: ondersteunend, zoekend
- speltherapie
- begeleiding van ouders


Thema's

1. Psychotherapie voor volwassenen:
- Gesprekstherapie (kort- en langdurende individuele therapie). Indicaties: zich herhalende of langdurige emotionele of lichamelijke klachten of patronen (zonder medische verklaring). Wanneer er wel een lichamelijke oorzaak aan de basis ligt van de klachten (handicap, chronische ziekte) kan psychotherapie ondersteuning bieden. Begeleiding of ondersteuning bij rouw, afscheid, depressie, levensfaseproblemen, angsten, overgevoeligheid, onzekerheid, achterdocht, negativiteit, zich herhalende patronen in relaties, doods- of existentiële angsten, zelfmoordgedachten....
- gericht op meer inzicht en (her)ontdekking van de eigen mogelijkheden. Psychische klachten kunnen door vele zaken beïnvloed worden, zowel door actuele gebeurtenissen als door (onbewuste en emotionele) herinneringen aan vroeger, zowel door uw eigen aanleg en temperament als door emoties die u kunnen beperken en afremmen. Door meer orde te scheppen in de chaos vergroot stilaan het gevoel dat u meer/weer meester wordt van uw eigen leven en minder geleefd wordt door de anderen en de omstandigheden. De therapeut is luisterend en aandachtig, steunend aanwezig en ondersteunt het zoeken naar oplossingen voor terugkerende problemen.

2. Psychotherapie voor kinderen en jongeren
2.1. Gesprekstherapie: voor jongeren (vanaf 12 jaar) die zich lusteloos, somber, eenzaam voelen, of onzeker of bang, die te afhankelijk van volwassenen blijven of te weinig hulp vragen, die aandachtsproblemen hebben en vaak in fantaseren opgaan. Ook bij te frequente woedebuien of bingedrinking, afhankelijkheid van computer, agressiviteit, automutilatie. Hierover spreken met een therapeut (en niet alleen met vrienden, hoe belangrijk dit ook is) kan helpen om uit te zoeken wat er aan de hand is, hoe om te gaan met de moeilijkheden of wat eraan te doen. De (lange) overgang van kind naar volwassenheid is een moeilijke levensfase waar men vaak wat extra hulp voor kan gebruiken.
2.2. Speltherapie: kleuters en lagere schoolkinderen drukken in hun taal van spel en tekeningen uit wat hen bezighoudt. De therapeut tracht deze taal te begrijpen en te vertalen. Voor kinderen met depressieve klachten, aandachtsproblemen, angsten, emotionele problemen, problemen met agressiviteit of automutilatie, ADHD, autismespectrumstoornis….
2.3. Speltherapie wordt aangepast wanneer kinderen moeite hebben om zichzelf in spel of symbolisch uit te drukken en hiervoor eerder hun lichaamstaal inzetten. Lichamelijke klachten (zonder medische oorzaak) of stereotype en dwangmatige gedragingen kunnen een teken zijn dat ze moeilijk (innerlijke) rust vinden in een wereld die ze als chaotisch beleven en waardoor ze snel (zintuiglijk) overspoeld raken (bijvoorbeeld kinderen met een diagnose autismespectrumstoornis).
2.4. Babyobservatie: wanneer een baby voor onrust of ongerustheid zorgt bij de ouders en de arts hiervoor geen oorzaak vindt, kan een aantal keren babyobservatie (eventueel aan huis) verduidelijken of verdere begeleiding nodig is. Kan geïndiceerd zijn bij postnatale depressie van de moeder, bij eet- en slaapproblemen van de baby, als de baby door zijn/haar huilen de ouders radeloos maakt en bij moeilijkheden in de “afstemming” tussen ouders en baby. Ook crèches kunnen een babyobservatie vragen.
2.5. Therapeutisch Sprookjesatelier: Samen met enkele collega’s organiseren we een therapeutisch sprookjesatelier in Gent voor 9 tot 14-jarigen. Ook scholen of instellingen kunnen een sprookjesatelier bestellen. Een folder kan opgestuurd worden.
http://www.degroepstrein.be/trainingen.php?id=42

3. Ouder-kind-psychotherapie en –begeleiding/ondersteuning
Parallel met de individuele (kinder-)psychotherapie kan een ouderbegeleiding opgestart worden, afhankelijk van de leeftijd en de problemen van het kind. Soms volstaan enkele gesprekken om een vastgelopen ouder-kindrelatie weer op de sporen te krijgen, soms is een langduriger interventie nodig om tot een betere afstemming te komen.
Zo nodig gebeurt verwijzing naar en samenwerking met huisarts, psychiater , neuroloog, paramedici of andere diensten (school, CLB, revalidatiecentrum, vertrouwenscentrum ...) afhankelijk van de leeftijd van het kind, de aard van de problematiek en steeds binnen de grenzen van de vertrouwensrelatie.


Ervaring

Langdurige ervaring waaronder in Centra Geestelijke Gezondheidszorg/kinderen (psychotherapie - 22 jaar), dagcentrum voor kleuters met ontwikkelingsstoornissen (psychotherapie in institutioneel kader - 1 jaar), Pedagogische Begeleidingsdienst (5 jaar) , in privépraktijk/kinderen en jongeren, volwassenen (25 jaar). Ook ervaring met supervisie (individueel en team – dit laatste in verband met problemen met autisme)
 
Opleiding en vorming:
 
Universitaire opleiding Psychologische en Pedagogische Wetenschappen
Psychotherapie-opleidingen:
- Voltooide opleiding gedragstherapie (VVGT)
- Permanente vorming psychoanalyse (Belgische School voor Psychoanalyse)
- Baby-observatie in het gezin (Centre Hospitalier Régional Universitair Lille)
- Autisme (Opleidingscentrum autisme, Antwerpen en Diplôme Universitaire autisme et Troubles apparentés, Lille)
- Opleidingsdagen Therapeutisch Sprookjesatelier (CHRU Lille)


Lidmaatschap

Vlaamse Vereniging Klinisch Psychologen
Belgische Federatie Psychologie
Belgische School voor Psychoanalyse
Vlaamse Vereniging Gedragstherapie
WAIMH-Vlaanderen
CIPPA - Coordination Internationale des Psychothérapeutes-Psychanalystes qui s’occupent de personnes atteintes d’autisme (Parijs)