MARJOLEIN DEVRIENDT

PSYCHOLOOG / PSYCHOTHERAPEUT TE TIELT

Profiel
Visie
Doelgroep
Werkdomein
Werkvormen
Praktisch
Contact
Bereikbaarheid
Vorming en groepssessies
InJeKrAcht-nieuws!
Publicaties
Privacyverklaring

Marjolein Devriendt
Dertig Zilverlingenstraat 50
8700 Tielt
Tel: 0479 81 43 59

 

InJekrAcht-reeksen voor volwassenen

 

Leren zorgen voor jezelf

We hebben een overactieve levensstijl waar ons ‘stressbrein’ niet mee overweg kan. Voel jij je vaak gestrest, geprikkeld, angstig of neerslachtig? Dan kan een overactieve amygdala hiervan de oorzaak zijn. Gelukkig zijn er verschillende manieren om dit hersengebied te kalmeren, door het duidelijk te maken dat er geen acuut gevaar dreigt. In deze training gaan we onze overactieve amygdala kalmeren en de balans in je brein herstellen. Gedurende de sessies worden handvatten aangereikt om voor een ‘breinbalans-levensstijl’ te kiezen. Er wordt een brede waaier aan visualisatie- en ontspanningstechnieken aangeboden, zodat relaxatie een stevige basis wordt om op terug te vallen, als een ‘way of living’. Jij kan hieruit dan zelf kiezen wat jou ontspant, terug energie geeft en wat je leuk vindt om toe te passen. Je proeft van elke techniek en leert er genoeg van om concreet en direct toe te passen in je dagelijks leven. Bewustwording van het eigen energie- en stressniveau is zinvol. Er wordt gekeken indien mogelijk om de oorzaak, de bron van de stress aan te pakken. Niet alle stress is hetzelfde. Stress kan verschillende oorzaken hebben. We werken op vier vlakken van stress: fysieke stress, emotionele stress, mentale en sociale stress. We gaan met veel oefeningen aan de slag, die ons parasympatische zenuwstelsel stimuleren,  met meer innerlijke rust tot gevolg. Je krijgt systematisch een degelijk inzichtelijk kader mee, zodat je voeling krijgt wat de oefeningen doen met jouw lichaam en brein.

In de reeks maken we gebruik van:

  • Polyvagaaltheorie: activeren van nervus vagus
  • Hartcoherentie
  • Mindfulness
  • Focussen (‘felt sense’)
  • Ademhalingsoefeningen
  • Progressieve relaxatie
  • Allerhande visualisatie- ontspanningsoefeningen
  • Inzichtoefeningen en transfer naar het dagelijkse leven

InJekrAchtwandelingen

De InjekrAchtwandelingen zijn heilzame wandelingen waarbij we met al onze zintuigen inzoomen op ieder aspect van het bos, we vertragen, we verstillen  … We maken ruimte om stil te staan bij wat je nu echt voelt. Deze wandelingen in de natuur hebben als doel de gezondheid, welbevinden en levensvreugde te bevorderen. In Japan noemt men dit bosbaden of Shinrin-Yoku. Het is wetenschappelijk bewezen dat het de productie van stresshormonen vermindert, gevoelens van geluk verbetert en creativiteit bevordert, en tegelijkertijd wordt de hartslag en bloeddruk verlaagd, het immuunsysteem gestimuleerd en het herstel van ziekte versneld.

Het zenuwstelsel van het bos en co-regulatie

Net zoals mensen hun zenuwstelsels onlosmakelijk geconnecteerd zijn tot de andere, zo heeft het bos ook een zenuwstelsel. Zowel mensen als bomen hebben anderen, een verbonden gemeenschap nodig om verder te kunnen groeien en bloeien. Een alleenstaande boom is onder de grond onlosmakelijk verbonden met de omringende bomen. De wortels van twee afzonderlijke bomen geraken dooreengevlochten en groeien samen, en een kleine groep bomen werken samen en reiken uit naar de hemel. (Gebaseerd op tekst van Deb Dana, 2022) Onze wortels van veerkracht ontstaat als we op een veilige manier verbonden zijn met elkaar. Bomen hebben een relaxerende impact op het zenuwstelsel van mensen en deze zenuwstelsels communiceren automatisch met elkaar. We spreken over co-regulatie:  wanneer wij als mensen, samen ons zenuwstelsel reguleren. Onze spiegelneuronen zorgen ervoor dat we ons onbewust afstemmen op niet alleen de actie van de ander maar ook op de gevoelens van de ander. Co-regulatie is het fundament om zelfregulatie op te bouwen. In het bos wordt ons autonoom zenuwstelsel aangesproken richting veilige verbinding.

‘De wortels van veerkracht zijn te vinden in het gevoel begrepen te worden door, en te bestaan in de gedachten en het hart van een liefdevolle, afgestemde, kalme ander’. (Diana Fosha).