MARJOLEIN DEVRIENDT

PSYCHOLOOG / PSYCHOTHERAPEUT TE TIELT

Profiel
Visie
Doelgroep
Werkdomein
Werkvormen
Praktisch
Contact
Bereikbaarheid
Vorming en groepssessies
InJeKrAcht-nieuws!
Publicaties
Privacyverklaring

Marjolein Devriendt
Dertig Zilverlingenstraat 50
8700 Tielt
Tel: 0479 81 43 59

 

InJeKrAcht-reeksen voor kinderen en jongeren

Rots- en watertraining

“Rots en Water is een psychofysieke weerbaarheidstraining. Je leert samen over sociale vaardigheden en fysieke weerbaarheid door het werkelijk met elkaar te oefenen”. Je gaat vooral veel ervaren (bewustwording) door het doen (bewegen). Je gaat je lichaamsbewustzijn vergroten en herkennen en hoe je reageert in bepaalde situaties en hoe je je daarbij voelt.
Je leert je krachtig te voelen en eigen keuzes te maken (Rots), maar ook leer je soepel mee te bewegen met de ander en samen te werken, spelen en leven (Water). Afhankelijk van de situatie kan je kiezen voor een Rots- of Waterhouding. Deze keuze is niet altijd makkelijk maar wordt eenvoudiger als je gecentreerd bent en gegrond. In de training leer je de juiste balans vinden tussen je rots en je water deel.

Deze training heeft als doel mensen in hun kracht te zetten! We leren via ons lichaam en in beweging. Rots en Water is een bewezen effectieve methode om de veerkracht in beweging te vergroten. Deze training wordt ingezet bij jongens en m  eisjes, kinderen, jongeren én volwassenen.

 

Komende reeksen:

Flyer Huis van het kind – basisschool leeftijd

Flyer Huis van het kind – secundair

 

Inschrijven via QR-code:

lager onderwijs

secundair onderwijs

 

Vragen? Stel ze via marjolein.devriendt@gmail.com of via 0479 81 43 59

 

Sfeerbeelden van voorbije Rots- en Waterreeksen

 

Relax body – Happy Heart:

Wat? In deze reeks ‘Relax Body-Happy Heart’ gaan we op een integratieve manier aan de slag. Gezondheid en welzijn bevorderen door dagelijks de drie ‘Relax Body-Happy Heart’-werkwoorden in te zetten: creëren, bewegen en groeien. Er wordt op een creatieve manier gewerkt om op een intuïtieve, natuurlijke en plezierige manier contact te maken met wat je lijf, hoofd en hart nodig hebben. Gedurende de trainingsreeksen vormt het lichaamsgericht werken eveneens een rode draad. Er wordt gebruik gemaakt van methodieken en oefeningen die een duidelijke wetenschappelijke basis hebben en hun werkzaamheid bewezen hebben.

 

De geselecteerde spelen en oefeningen zijn doordacht gekozen. Desalniettemin voelen de kinderen/jongeren dat spel en plezier er in elke reeks van af druipt. We gaan actief en creatief met ontspanning, relaxatie, zelfontplooiing en talentontwikkeling aan de slag.

 

Doelgroep? Deze reeksen passen perfect bij het doel van preventieve én eerstelijnspsychologische zorg. Deze training is uitermate geschikt voor kinderen met angsten, perfectionisme, een laag zelfvertrouwen-zelfbeeld, ASS, AD(H)D, hoog gevoeligheid, over- of onder prikkeling …. Echter … je hoeft helemaal geen label te hebben om deel te nemen aan deze reeks. Elk kind/jongere zou eigenlijk deze training mogen volgen, het is namelijk zo dat lichaamsbewustzijn, emotioneel bewustzijn noodzakelijk is om te kunnen functioneren in de maatschappij. Een voorwaarde om sociaal competent gedrag te ontwikkelen. Het is even heilzaam & normaal om een training ‘Relax Body-Happy Heart’ te volgen als ingeschreven zijn in een sport- muziek- of tekenacademie. Het is een reeks waar fun, plezierig samenzijn en ontspanning in één adem ‘uitgesproken’ wordt.

 

 

 

Komende reeksen:

Flyer groepssessies in Tielt

Flyer groepssessies in Ruiselede

 

Inschrijven via link:

https://forms.gle/o8ehuz4PE8KUgnmv7

 

Be Yourselfie!

Wat? De laatste jaren stijgt het aantal jongeren die kampen met psychische problemen. Zelf merk ik dagelijks op dat jongeren meer moeite hebben om hun eigen ritme, structuur te vinden, ook het vinden van rust en motivatie staat steeds meer onder druk. In 2022 startte ik een project rond welzijn met acht afstuderende jongeren. Ze namen een enquête af bij 254 jongeren tussen de 12 en 20 jaar. We bekeken o.a. wat ze nodig hebben om zich goed te voelen, minder te piekeren, beter te kunnen slapen en hoe ze omgaan met gsm en sociale media.

  • 3% aangeeft soms (/regelmatig) moe in de les te zitten
  • 8% vertelde slaapproblemen te hebben
  • De jongeren die aangeven slaapproblemen te hebben duidden 1) piekeren, 2) stress en 3) te lang op de gsm het meest aan als oorzaak.
  • 85% van de jongeren is nog bezig met de gsm vóór het slapengaan
  • Veelvoorkomende redenen van piekeren waren: school (toetsen, examens, werkdruk), faalangst, onzekerheid door sociale vergelijking en demotivatie én verveling kwamen naar boven. Het is opmerkelijk dat jongeren de periodes net vóór en tijdens examenperiodes of fases waarbij de focus op prestatie ligt als enorm stresserend ervaart. Sommige jongeren geraken verlamd door de stress en lijken de drive om te plannen of te studeren kwijt te raken. Nog anderen klagen vooral van energie- en of slaaptekort en willen hier graag tips rond krijgen.

Uit de resultaten blijkt een grote nood om mindful te leren omgaan met de gsm. Vanuit bestaand wetenschappelijk onderzoek weten we dat piekeren o.a. samenhangt met slecht slapen. Als men goed en diep slaapt, dan daalt het stresshormoon, wat je lichaam en dus ook je geest rustiger maakt. Een stressvol leven verhoogt je cortisolspiegel, en als je daarbij ook nog eens slecht of te weinig slaapt dan heb je meer kans op prikkelbaarheid, irritatie en onrust. Een goede slaap zorgt voor een betere concentratie- en informatieverwerking, kan je sneller problemen oplossen en heb je meer kans op positieve gevoelens. Deze training is ontwikkeld specifiek voor deze doelgroep en speelt in op de aangegeven noden.

 

Deze training bestaat uit zes sessies en volgende thema’ s komen aan bod:

  1. Positief plan van aanpak voor meer zelfvertrouwen
  2. Leren herkennen en omgaan met je faalangst / perfectionisme / demotivatie
  3. Omgaan met piekergedachten overdag of piekeren voor het slapengaan
  4. Het creëren van een gezond (studeer)-ritme waarbij er aandacht is voor gezonde beweging en ontspanning, hoe omgaan met gsmgebruik en sociale media tijdens de examens, hoe je een gezond slaappatroon kan installeren en hoe je meer energie en concentratie kunt krijgen.
  5. Ontspanningsoefeningen en mindfulness komen zeker ook aan bod.
  6. Het opstellen van een zelfzorgplan (bij examenstress) op basis van de opgedane inzichten.

Op het einde van het traject kan je: een realistischer/positiever beeld vormen van je eigen kunnen, kan je meer gebruik maken van ademrust- en ademkracht waardoor je meer zelfbeheersing- en meer zelfvertrouwen en doorzetting kunt ervaren. Je hebt een zelfgekozen zelfzorgplan waar je ook effectief mee aan de slag gaat.

 

Doelgroep? voor jongeren uit het secundair onderwijs of de startende student in het hoger onderwijs.

 

Komende reeksen:

Maandag 17 april 2023 om 18u30 tot 20u00

Maandag 24 april 2023 om 18u30 tot 20u00

Maandag 8 mei 2023 om 18u30 tot 20u00

Maandag 15 mei 2023 om 18u30 tot 20u00

Maandag 22 mei 2023 om 18u30 tot 20u00

Dinsdag 30 mei 2023 om 18u30 tot 20u00

 

Locatie: de Wantjes, Verrekijker 1, 8750 Wingene.

Begeleiders: Eva Constant https://www.vind-een-psycholoog.be/psycholoog/eva-constant-ardooie.html en Marjolein Devriendt

Inschrijven via link: https://forms.gle/i4BydD8j1MPm42nV8